Het Rijkskwartet
2 aug • 3 aug • 4 augKoop kaarten
Het Rijkskwartet is een strijkkwartet dat bestaat uit vier jonge musici die elkaar hebben ontmoet in 2019 tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam. Laura Soeters (viool), Nata Roinishvili (viool), Ana Maria Sousa Castro (altviool) en Nathalie Flintrop (cello) spelen met veel enthousiasme samen en bouwen een klassiek repertoire op met werken van o.a. Mozart, Ravel, Mendelssohn, Beethoven en Dvořák.
Zij worden met regelmaat gecoacht door musici als Dmitri Ferschtman, Pieter Wispelwey, Francien Schatborn, en Maria Milstein. Naast verschillende concerten in Nederland, zal het kwartet deze zomer op tournee gaan naar Portugal om concerten te geven in Porto en Lissabon. Ook was het Rijkskwartet eerder te gast in het programma Podium Witteman.
Voor hun concerten tijdens de Muziekzomer Gelderland zullen zij de Amerikaanse spelen van Antonín Dvořák (1841 – 1904). Dit beroemde kwartet schreef de Tsjechische componist toen hij naar Amerika reisde en directeur werd van het Nationaal Conservatorium New York om daar de Amerikanen te helpen met het ontwikkelen van hun eigen nationale muziek. Hij kwam er in aanraking met de Amerikaanse volksmuziek die later van grote invloed zou zijn op zijn composities. In de zomer van 1893, na een jaar in Amerika te hebben doorgebracht, schreef Dvořák dit kwartet in iets meer dan twee weken. Dvořák verdedigde de schijnbare eenvoud van dit stuk, dat in een klassieke vorm geschreven is: “Toen ik dit kwartet schreef wilde ik voor een keer iets schrijven dat heel melodieus en oprecht was. 'Papa Haydn' [die wordt gezien als de vader van het klassieke strijkkwartet] bleef mij voor de ogen verschijnen.
Na de pauze zullen zij het strijkkwartet op. 44 in e mineur spelen spelen van Felix Mendelssohn (1809-1847). Mendelssohn schreef dit kwartet als eerste van de drie kwartetten die het opus 44 zouden gaan vormen. Hij begon met componeren in de herfst van 1837, tijdens zijn huwelijksreis met Cécile Jeanrenaud naar Het Zwarte Woud, aan wie hij eerder dat jaar zijn jawoord had gegeven. Het derde deel van het stuk, het andante, is een bitterzoet lied zonder woorden, net zoals zijn Lieder Ohne Worte, origineel geschreven voor solo piano. Mendelssohn schreef daarover: 'De gedachten die de muziek waar ik van hou bij mij oproepen zijn niet te vaag, integendeel, ze zijn te expliciet'.