Concertagenda

Concert
Ensemble

Rebecca & Mathilde

5 aug • 7 aug • 8 augKoop kaarten

Drie leden van het Alban Strijkkwartet vonden elkaar op het conservatorium tijdens een onderzoeksproject naar muziek van de Eerste en Tweede Weense school. De samenwerking en thematiek beviel uitstekend en toen ook het vierde lid aanschoof zag het kwartet het levenslicht. Het kwartet geniet van het uitzoeken van de gedetailleerde partituur van met name Schönberg en Alban Berg (vandaar de naam Alban). Het programma is vernoemd naar de muzes van de twee componisten die centraal staan: Rebecca voor Haydn en Mathilde voor Schönberg (zie toelichting hieronder). Muzikaal worden zij bijgestaan door sopraan Heleen Bongenaar. Bongenaar volgde haar opleiding onder andere aan het Collegium Vocale Gent en aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.


Het Alban kwartet tijdens opnames voor de NJO Muziekzomer 2020 online (foto Coen Wouters)

Voor de NJO Muziekzomer Gelderland voert het Alban kwartet twee kwartetten uit. Het eerste is van Haydn (Eerste Weense School) Strijkkwartet Op. 74 nr. 3 The Horseman. Haydn schreef dit werk nadat hij Wenen verliet en aankwam in London in 1791. Het was de eerste keer in zijn 58-jarige leven dat hij de zee zag. In Londen verbleef hij in een studio vlakbij Piccadilly Circus. Het bestaan beviel Haydn daar goed, publiek snelde naar de concerten om zijn muziek te horen en financieel stroomde het met bakken binnen. Bovendien maakte hij nieuwe vrienden, ging naar leuke feestjes en legde het aan met de bevallige Rebecca Schroeter. Zijn naam en faam raakten wijdverbreid en werd beschouwd als de beste eigentijdse componist van Europa. Geïnspireerd door al deze voorspoed schreef hij strijkkwartetten waarvan het “Reiterquartett”, ofwel het Ruiterkwartet dat zijn naam heeft ontleend aan het galopperende thema in de spannende finale in G-mineur.

Het tweede kwartet is ook het tweede Strijkkwartet No.2 uit Schönberg’s repertoire (Tweede Weense School). Schönberg was getrouwd met Mathilde Zemlinsky die hem eerder in het jaar tijdelijk had verlaten voor een Oostenrijkse schilder. In de opluchting van haar terugkomst schreef hij dit werk. De eerste twee bewegingen van dit kwartet gebruiken nog traditionele sleuteltekens, maar de twee laatste bewegingen wijken af, zowel in vorm als in tonaliteit. Deze zijn volledig atonaal, geïnspireerd op poëzie van Stefan George, een Duits symbolistisch poëet en hebben een lijn voor sopraan die wordt vertolkt door Heleen Bongenaar.

Het kwartet bestaat uit Isaac Pérez Riera op eerste viool, Anne Catherine Feltgen op tweede viool, Rodrigo de Freitas op altviool en Glòria Expósito Pérez op cello. Zij treden op in de Ericakerk in Ede en taal-, kunst- en erfgoedcentum Rozet in Arnhem. Op deze laatste locatie wordt het concert gecombineerd met een lezing en rondleiding over een 600 jaar oud liefdeslied stiekem gecomponeerd door een Gelderse monnik. De voorstelling in Arnhem is mede mogelijk dankzij een subsidie van de Gemeente Arnhem.

Deze website gebruikt cookies.

alleen functionele cookies Akkoord

Lees alles over cookies in ons statement Privacy en cookies.